company logo

Προγράμματα
"Συναρμολόγηση ξύλινου τραπεζιού και γλαστρών στα πλαίσια κατασκευής οριοθετημένου κήπου στον περιβάλλοντα χώρο του γυμνασίου Γενισέας." PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Πέμπτη, 22 Απρίλιος 2010 18:30

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ

Α. ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τύπος σχολείου : Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
Πόλη : Ξάνθη
Σχολικό έτος : 2006 ? 2007

Β. ΘΕΜΑ
« Συναρμολόγηση ξύλινου τραπεζιού και γλαστρών στα πλαίσια κατασκευής οριοθετημένου κήπου στον περιβάλλοντα χώρο του γυμνασίου Γενισέας.»

Γ. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ

  1. Οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή και θα ασκηθούν με γνωστικά αντικείμενα όπως αυτά περιγράφονται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. ( είδη μετρήσεων και μετρήσεις επιφανειών, ανθοκομικά φυτά, κηποτεχνία, τύποι εδαφών, εδαφικά μείγματα κ.τ.λ.).
  2. Οι μαθητές θα ασκηθούν στην χρήση των γεωργικών και ξυλουργικών εργαλείων τηρώντας τους κανόνες ασφάλειας του εργαστηρίου.
  3. Οι μαθητές θα υπερβούν τον φόβο της αποτυχίας και θα αναπτύξουν, στο επίπεδο που ο κάθε ένας μπορεί, τις ατομικές του δεξιότητες προσβλέποντας στην υλοποίηση του έργου.
  4. Οι μαθητές που δεν συμμετέχουν στις καθημερινές σχολικές δραστηριότητες θα αποκτήσουν κίνητρο για εργασία και κατά συνέπεια μάθηση.
  5. Οι μαθητές θα ασκηθούν στην ομαδική εργασία.

Δ. ΣΥΝΘΕΣΗ ΟΜΑΔΑΣ
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από δύο ομάδες οι οποίες θα εργαστούν παράλληλα αναλαμβάνοντας τμήματα της κατασκευής :

  1. Η ομάδα αποτελείται από τους μαθητές της Ε τάξης.
  2. Η ομάδα αποτελείται από τους μαθητές της Δ τάξης.

Ε. ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

  1. Ξυλεία.
  2. Βίδες, μπουλόνια και καρφιά.
  3. Συναφή εργαλεία.
  4. Φυτά και σπόροι.

ΣΤ. ΣΤΟΧΟΙ

ΚΟΙΝΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να είναι ικανοί να διακρίνουν το μήκος και το πλάτος σε ένα αντικείμενο ή εδαφικό τεμάχιο και να το μετρούν.
  2. Να αναγνωρίζουν την τύρφη, το χώμα του λαχανόκηπου και την άμμο και να κατασκευάζουν εδαφικό μείγμα με αυτά.
  3. Να αναγνωρίζουν ορισμένα ανθοκομικά φυτά και να τα παράγουν.
  4. Να περατώνουν την εργασία την οποία έχουν αναλάβει.
  5. Να σέβονται και να τηρούν τους κανόνες της ομάδας τους.

ΣΤΟΧΟΙ ΟΜΑΔΑΣ Ι

  1. Να κατασκευάσουν ξύλινο τραπέζι ακολουθώντας τις οδηγίες και τα παραδείγματα του εκπαιδευτικού.
  2. Να οριοθετήσουν εδαφικό τεμάχιο εντός του οποίου θα τοποθετηθούν οι κατασκευές και θα δημιουργηθεί ο κήπος.
  3. Να μεταφυτεύσουν ή και να σπείρουν ανθοκομικά φυτά στα προκαθορισμένα σημεία.

ΣΤΟΧΟΙ ΟΜΑΔΑΣ ΙΙ

  1. Να κατασκευάσουν ξύλινες γλάστρες ακολουθώντας τις οδηγίες του εκπαιδευτικού.
  2. Να μεταφυτεύσουν ή και να σπείρουν φυτά στις γλάστρες που κατασκεύασαν.

Ζ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

Φεβρουάριος : Και η δύο ομάδες θα ασχοληθούν με την μέτρηση, την κοπή και την λείανση των αντίστοιχων με την κατασκευή τους ξύλινων τμημάτων. Εφαρμόζεται η πρώτη στρώση μπογιάς.
Μάρτιος : Τα ξύλινα τμήματα βάφονται για δεύτερη φορά και συναρμολογούνται. Γίνεται η προετοιμασία των σπορείων και σπορά ανθοκομικών φυτών.
Απρίλιος : Όπως και τον Μάρτιο.
Μάιος : Η ομάδα Ι οριοθετεί το εδαφικό τεμάχιο του κήπου και φυτεύει τα δέντρα. Επίσης προετοιμάζει και μεταφέρει στην τελική του θέση το εδαφικό μείγμα. Τέλος μεταφυτεύει και τα ανθοκομικά φυτά.
Η ομάδα ΙΙ παράγει το απαραίτητο, για την πλήρωση των γλαστρών εδαφικό μείγμα. Παράλληλα επιμελείται την καλή ανάπτυξη των φυτών. Όταν αυτά είναι έτοιμα μεταφυτεύονται στις γλάστρες.

Η. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Για όσους στόχους είναι δυνατό θα αξιολογηθούν μέσω του τελικού αποτελέσματος. Για τους υπόλοιπους θα αξιολογούνται μέσω παρατήρησης των μαθητών και τα αποτελέσματα θα καταγράφονται σε φύλλα περιγραφής μερικών στόχων.

 
"Φτιάχνω μια χωριάτικη σαλάτα-Αγαπώ τη φύση και την υγιεινή διατροφή." PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Πέμπτη, 22 Απρίλιος 2010 18:28

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ

Α) ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Τύπος σχολείου : Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
Πόλη : Ξάνθη
Σχολικό Έτος : 2006-2007

Β) ΘΕΜΑ
« Φτιάχνω μια χωριάτικη σαλάτα. ? Αγαπώ τη φύση και την υγιεινή διατροφή».

Γ) ΣΚΟΠΟΣ
«Να αναπτύξουν προεπαγγελματικές δεξιότητες, κοινωνικές δεξιότητες και γλωσσικές δεξιότητες.»

Δ) ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
1) Συνάφεια με τα γνωστικά αντικείμενα του Π.Δ. 301/1996 και τα αναλυτικά προγράμματα μαθητών με νοητική υστέρηση.
2) Ανάπτυξη τομέων- διδακτικών περιοχών: εκπαιδευτικές γνώσεις, κοινωνικές- επικοινωνιακές δεξιότητες, σωματική ακεραιότητα και ασφάλεια, σωματική και ψυχική υγεία.
3) Δημιουργικές δραστηριότητες.
4) Προεπαγγελματική ετοιμότητα.

Ε) ΑΡΧΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Οι βασικές αρχές της ειδικής αγωγής, βάσει των οποίων σχεδιάστηκε το πρόγραμμα, είναι οι εξής:

  • Η αρχή της εποπτείας. Η διδασκαλία περιορίστηκε σε συγκεκριμένες έννοιες με αμεσότητα και επαρκή εποπτεία, ενώ δεν χρησιμοποιήθηκαν αφηρημένες έννοιες.
  • Η αρχή της βιωματικότητας.
  • Η αρχή της εγγύτητας ( ή χρησιμότητας) στη ζωή.
  • Η αρχή της γενικής, στοιχειώδους πρακτικής μόρφωσης.
  • Η αρχή του θυμογενούς αυτοματισμού. Μέσα από εκπαιδευτικά παιχνίδια στόχος ήταν να κινητοποιηθεί το συναίσθημα, το οποίο δίνει ώθηση στη διαδικασία της μάθησης.
  • Η αρχή της συνειδητοποίησης των ασκήσεων. Στόχος ήταν όχι μόνο η «ποιοτική δυναμική», αλλά και η απαίτηση της «ελάσσονος προσπάθειας».
  • Η παιδοκεντρική αρχή και η αρχή των προσαρμοσμένων προγραμμάτων. Το πρόγραμμα προσαρμόστηκε στις δυνατότητες και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών λαμβάνοντας υπόψη τις ενδοατομικές και διατομικές διαφορές.
  • Η αρχή της εμπέδωσης και της άσκησης.
  • Η αρχή της φυλογενετικής σκέψης. Τα παιδιά αντιμετωπίστηκαν ως άτομα της ηλικίας τους με ελλείψεις και ανεπάρκειες και όχι ως παιδιά χωρίς ελλείψεις και ανεπάρκειες μικρότερης ηλικίας.

Σημείωση: Διδακτικές αρχές όπως η αυτενέργεια και η ανακαλυπτική μάθηση δεν χρησιμοποιήθηκαν δεδομένου ότι οι μαθητές μας είναι άτομα με μέτριες και σοβαρές δυσκολίες μάθησης.

ΣΤ) ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Βάσει του ΑΠ Ειδικής Αγωγής ΥΠ.Ε.Π.Θ.- Π.Ι./Π.Δ.301/96:

1)Μαθησιακή ετοιμότητα: α) Προφορικός λόγος: ικανότητα ακρόασης, συμμετοχή σε διάλογο, δομή του λόγου, βασικό λελόγιο, προαγωγή του προφορικού λόγου.

β) Ψυχοκινητικότητα.
γ) Συναισθηματική οργάνωση: συνεργασία, ενδιαφέρον για μάθηση, αυτοϊδέα και αυτοσυναίσθημα.
δ) Προαναγνωστικό στάδιο, προγραφικό στάδιο.
ε) Προμαθηματικό στάδιο.
2) Βασικές σχολικές δεξιότητες: α) μηχανισμός ανάγνωσης-γραφής και γραπτός λόγος ως μέσο επικοινωνίας, β) μαθηματικές έννοιες και πράξεις: μέτρηση, χρήματα, χρόνος.
3) Κοινωνική προσαρμογή: Κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες επικοινωνίας. α) Συνεργασία, διαπροσωπικές σχέσεις, κανόνες καλής συμπεριφοράς, σεβασμός των δικαιωμάτων των άλλων, προσαρμογή στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. β) Αυτονομία. γ) Αγορά, συναλλαγές. δ) Ασφάλεια: στο σπίτι, στις μεταφορές, στις συναλλαγές, στο χώρο εργασίας. ε) Υγεία: τροφή, υγιεινές συνήθειες.
4)Δημιουργικές δραστηριότητες: Αισθητική αγωγή.
5)Προεπαγγελματική ετοιμότητα: Προεπαγγελματικές δεξιότητες.

Ζ) ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Γνωστικοί
  • Επαγγελματικών δεξιοτήτων
  • Κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Επικοινωνιακών δεξιοτήτων
  • Ψυχοκινητικοί: αδρή, λεπτή κινητικότητα, κιναισθησία.
  • Γλωσσικοί
  • Μαθηματικοί
  • Υγιεινής
  • Καλλιτεχνικοί - αισθητικοί
  • Συναισθηματικοί: χαρά της δημιουργίας, αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου.
  • Αισθητηριακής αντίληψης (οπτική διάκριση, οπτική και απτική αντίληψη).
  • Αναζωπύρωσης μνήμης (μακρόχρονης μνήμης).

Η) ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Χρησιμοποιήθηκε ο συνδυασμός δύο μεθόδων:
α) Η μέθοδος των διδακτικών ενοτήτων (teaching units).
β) Η μέθοδος της ανάλυσης έργου (task analysis).
Με το πρώτο μοντέλο αξιοποιείται η μέθοδος της διαθεματικής προσέγγισης, εφόσον οι γνώσεις και οι δεξιότητες δεν περιορίζονται σε μία ενότητα αλλά αφορούν διαφορετικές ενότητες και περιοχές του αναλυτικού προγράμματος. Το δεύτερο μοντέλο διευκολύνει την επιτυχή έκβαση της προσπάθειας των παιδιών με την ανάλυση των διδακτικών στόχων σε απλούστερα και πολύ μικρά βήματα.

Θ) ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Οι στρατηγικές διδασκαλίας ήταν οι παρακάτω:
1) Άμεση κατευθυνόμενη διδασκαλία.
2) Γνωστικές και μεταγνωστικές στρατηγικές μάθησης.
3) Μικροομαδικές δραστηριότητες.
4) Εκπαιδευτικά παιχνίδια.
5) Παιχνίδια ρόλων.
6) Τεχνική του μικρού δημοσιογράφου.
7) Επισκέψεις και εκδρομές.
8) Άσκηση στο πεδίο.
9) Καλλιτεχνικές δράσεις.
Παρατήρηση: Δεν χρησιμοποιήθηκε καθόλου η μετωπική δασκαλοκεντρική διδασκαλία.

Ι) ΣΤΟΧΟΙ
Εργαστηρίου κηπουρικής
Οι μαθητές :

  1. Να αναγνωρίζουν τα λαχανικά που απαιτούνται για την παρασκευή μιας χωριάτικης σαλάτας. ( τομάτα, αγγούρι, πιπεριά και κρεμμύδι)
  2. Να παράγουν εδαφικό μείγμα.
    • Να αναγνωρίζουν βασικούς τύπους εδαφικών υποστρωμάτων. ( χώμα λαχανόκηπου «Λ», τύρφη «Τ», περλίτης «Π» και άμμος «Α» )
    • Να παρασκευάζουν εδαφικό μείγμα σε αναλογία Λ : Τ : Π ή Α 2:2:1.
  1. Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν βασικά γεωργικά εργαλεία ( τσάπα, φτυάρι & φτυαράκι, σκαλιστήρι, φυτευτήρι, ψαλίδα και τσουγκράνα ).
  2. Να κατασκευάζουν σπορεία.
    • Να αναγνωρίζουν τους δίσκους και τα γλαστράκια σποράς.
    • Να γεμίζουν τα ανωτέρω με το εδαφικό μείγμα που έχουν παραγάγει.
    • Να σπέρνουν, να ποτίζουν και να επιμελούνται την καλή ανάπτυξη των νεαρών φυταρίων.
  1. Να μεταφυτεύουν τα νεαρά φυτάρια.
    • Να μετρούν αποστάσεις μεταξύ των θέσεων μεταφύτευσης.
    • Να δημιουργήσουν οπές μεταφύτευσης με την χρήση φυτευτηριού.
    • Να μεταφέρουν τα φυτά στην τελική τους θέση.
  1. Να εκτελούν τις απαιτούμενες καλλιεργητικές φροντίδες. ( σκάλισμα, πότισμα, καταστροφή ζιζανίων, κλάδεμα, υποστύλωση, συγκομιδή )

Γλωσσικοί
Οι μαθητές :

  1. α) Να αναγνωρίζουν τα γράμματα των λέξεων, να τα γράφουν, να τα γράφουν απέξω, να τα ξεχωρίζουν ανάμεσα σε άλλα, μέσα στις λέξεις και μέσα σε κείμενο. β) Να αναγνωρίζουν τα δίψηφα φωνήεντα και σύμφωνα και λίγα συμφωνικά συμπλέγματα.
  2. Να συλλαβίζουν, να διαβάζουν συλλαβές, να τις γράφουν, να τις γράφουν απέξω, να τις ξεχωρίζουν ανάμεσα σε άλλες, μέσα στις λέξεις και μέσα σε κείμενο.
  3. Να μάθουν τις λέξεις ( πρώτα τις δισύλλαβες και μετά τις μεγαλύτερες ) : (χωριάτικη, σαλάτα, ντομάτα, αγγούρι, πιπεριά, κρεμμύδι, ελιά, λάδι, φέτα, σκάβω, φυτεύω, ποτίζω, μαζεύω ,κόβω, πλένω, τρώω, τραγουδώ, γεωργός, κηπουρός, χωράφι, περιβόλι, κήπος, λιβάδι, δέντρο, φύλλο, λουλούδι, ήλιος, ελαιώνας, θερμοκήπιο, φυτό, χώμα, άμμος, τύρφη, εργαλεία, τσάπα, τσουγκράνα, ποτιστήρι, φτυάρι ,πουλιά, χελιδόνι, αηδόνι, πεταλούδα, όμορφος, ωραίος, καλός, μεγάλος, νόστιμος, υγιεινός). Να τις διαβάζουν, να τις γράφουν, να τις γράφουν απέξω, να τις αναγνωρίζουν ανάμεσα σε άλλες και μέσα σε κείμενο.
  4. Να ξεχωρίζουν τις λέξεις σε μέρη του λόγου : άρθρα, ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα.
  5. Να ξεχωρίζουν τα ουσιαστικά και τα επίθετα σε γένη.
  6. Να γράφουν / λένε τα ουσιαστικά σε ενικό και πληθυντικό.
  7. Παραγωγή λόγου (γραπτά ή προφορικά):

α)Να σχηματίζουν προτάσεις με νόημα ( γραπτά ή προφορικά ).
β)*Να συντάσσουν ( γραπτά ή προφορικά ) απλή πρόταση (Υ- Ρ, Υ-Ρ-Α, Υ-Ρ-Κ).
γ)*Να συντάσσουν ( γραπτά ή προφορικά ) επαυξημένη πρόταση.
δ)Παραγωγή λόγου ( γραπτά ή προφορικά ): μεγαλύτερου κειμένου (με δύο ή περισσότερες προτάσεις στη σειρά).

    • Νόημα κειμένου. Συζήτηση πάνω σε ένα ποίημα ή παραμύθι.
    • Περιγραφή
    • Συνταγή σε συνεχή λόγο
    • Συζήτηση για την ωφελιμότητα των λαχανικών και για την υγιεινή διατροφή.

8) Να εξασκηθούν, κατά το δυνατό, στην κατανόηση κειμένου.
*Σημείωση: Αυτοί οι στόχοι μόνο για λίγα παιδιά, τους πιο προχωρημένους μαθητές.

Παρατηρήσεις:
α) Οι γλωσσικοί στόχοι που τέθηκαν σ?αυτό το πρόγραμμα είναι σε γενικές γραμμές μια επανάληψη των στόχων που είχαν οριστεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς στα πλαίσια των εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων του κάθε παιδιού ( με τροποποιήσεις και αναπροσαρμογές ανάλογα με τις ανάγκες και το επίπεδο του κάθε μαθητή).
β) Οι πιο προχωρημένοι στόχοι δεν αφορούν όλα τα παιδιά. Μερικοί στόχοι μάλιστα (π.χ. συντακτικό και σύνταξη παραγράφου) δουλεύονται με τα παιδιά, τα οποία έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες, στα εξατομικευμένα τους μαθήματα και όχι ομαδικά.
γ) Για μερικούς μαθητές ορίζονται μόνο οι τρεις πρώτοι στόχοι που αφορούν στοιχειώδη ανάγνωση και γραφή.
δ) Μερικοί μαθητές, όπως προκύπτει από τους ατομικούς φακέλους αξιολόγησης, ενώ δεν μπορούν να κατακτήσουν το μηχανισμό της ανάγνωσης, ωστόσο προφορικά ανταποκρίνονται σε αρκετούς στόχους (π.χ. λένε ουσιαστικά σε ενικό και πληθυντικό, ξεχωρίζουν ρήματα και ουσιαστικά, συμμετέχουν καλά σε συζήτηση, παρουσιάζουν αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο κατανόησης κειμένου).
ε) Η μετάβαση από τον ένα στόχο στον άλλο γίνεται εν μέρει αλυσιδωτά, αλλά με συνεχείς επαναλήψεις και αναπροσαρμογές ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού.
στ) Ο στόχος για τη βελτίωση της κατανόησης κειμένου δουλεύεται εμβόλιμα, παράλληλα με τους άλλους στόχους.

Κοινωνικών δεξιοτήτων
Οι μαθητές :

  1. Να αυτοεξυπηρετούνται.
    • Να φροντίζουν την ατομική τους υγιεινή ( πριν και μετά το φαγητό ).
    • Να φροντίζουν τη διατροφή τους.
    • Να παρασκευάζουν μικρά γεύματα ( πχ. σαλάτα) και να τα σερβίρουν.
    • Να κατανοήσουν τη σημασία απόκτησης δεξιοτήτων χρήσης οικιακών συσκευών (χρήση-καθαρισμός) στο φαγητό ( πριν και μετά).
    • Να μάθουν να τρώνε μόνοι τους.
    • Να καταγράφουν τα αναγκαία ψώνια και να επιλέγουν τρόπο αγοράς.
    • Να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους.
  1. Να είναι ικανοί να προφυλαχτούν από κινδύνους.
    • Να προφυλάσσονται από κινδύνους κατά τη διάρκεια χρήσης αντικειμένων και οικιακών συσκευών (σπίτι, σχολείο ).
    • Να ζητούν και να προσφέρουν βοήθεια, όταν χρειάζεται.
  1. Να αναπτύσσουν διαπροσωπικές σχέσεις.
  • Να διατηρούν την αυτοεικόνα τους ( καθαριότητα ).
  • Να εκφράζονται με ευγένεια προς τους άλλους.
  • Να μην απαιτούν με άσχημο τρόπο την υλοποίηση των επιθυμιών τους.
  • Να βοηθάνε τους άλλους, όταν έχουν ανάγκη.
  • Να αρνούνται με σωστό τρόπο προτάσεις άλλων που δεν τους είναι ευχάριστες.
  1. Να αναπτύσσουν συνεργασία με άλλους.
    • Να παίζουν και να συνυπάρχουν με τους άλλους τηρώντας κανόνες.
    • Να αναλαμβάνουν τις ευθύνες των πράξεών τους ( π.χ. ζημιές).
  1. Να μάθουν και να εφαρμόζουν κανόνες καλής συμπεριφοράς.
    • Να είναι ευγενικοί ( λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία ).
    • Να μάθουν και να χρησιμοποιούν ειδικό λεξιλόγιο επικοινωνίας με τους άλλους ( πχ. τρόποι προσφώνησης, χαιρετισμοί) ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται.
    • Να εκτελούν πρόθυμα οδηγίες-εντολές, όπου απαιτείται.
    • Να περιμένουν τη σειρά τους στα πλαίσια συζήτησης, δραστηριότητας.
  1. Να μάθουν να είναι υπεύθυνοι με τις πράξεις τους.
    • Να ελέγχουν τον θυμό και την οργή τους για πρόσωπα και πράγματα που δεν τους αρέσουν.
    • Να μην χρησιμοποιούν δυσάρεστες και άσχημες φράσεις.
    • Να μην καταστρέφουν πράγματα που δεν τους ανήκουν.
    • Να συμπεριφέρονται πολιτισμένα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.
    • Να υπακούνε στις οδηγίες ? εντολές γονέα, δασκάλου, συνοδού.
  1. Να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων.
    • Να σέβονται τη γνώμη των άλλων.
    • Να εκτιμούν την εργασία των άλλων.
    • Να αναγνωρίζουν το «δικό» μου και το «δικό» σου.
    • Να δέχονται την αποτυχία.
  1. Να προσαρμόζονται στο κοινωνικό περιβάλλον.
    • Να ξέρουν τους χώρους της κοινότητας, όπου ζούνε και να μπορούν να τους χρησιμοποιούν.
    • Να μάθουν να αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους.

Καλλιτεχνικοί
Οι μαθητές:

1. Να μάθουν τα υλικά κεραμικής και τις τεχνικές κατασκευής (ντομάτας και αγγουριού).
2. Να αναπτύξουν χρωματογνωσία
3. Να εξοικειωθούν με τη λήψη αποφάσεων σε σχέση με τα υλικά και τα χρώματα.
4. Να αναπτύξουν αδρή και λεπτή κινητικότητα και οπτική διάκριση (ψυχοκινητικοί στόχοι).
5. Να τονωθεί η αυτοεκτίμησή τους (συναισθηματικός στόχος).

Μεθοδολογία:

  1. Κατασκευή γύψινου καλουπιού (ντομάτας και αγγουριού).
  2. Τεχνική της υπόδειξης: καλούπωμα και βάψιμο με πινέλο και χρώματα κεραμικής.

Βήματα: 1) καλούπωμα, 2) ρετουσάρισμα, 3) ψήσιμο, 4) βάψιμο,5) γυάλωμα, 6) ψήσιμο.

Κ) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

Εβδομάδα 1

Εργαστήριο κηπουρικής

Διάκριση εδαφών, παραγωγή μείγματος και πλήρωση δίσκων σποράς.

Γλώσσα

Γράμματα, δίψηφα φωνήεντα και σύμφωνα, συμφωνικά συμπλέγματα.

Κοινωνική αγωγή Προσανατολίζομαι στο χώρο του σπιτιού (κουζίνα).
Επίσκεψη -

Εβδομάδα 2

Εργαστήριο κηπουρικής

Σπορά στους δίσκους σποράς.

Γλώσσα

Συλλαβές

Κοινωνική αγωγή

Προσέχω την εμφάνιση και τη συμπεριφορά μου σε δημόσιους χώρους.

Επίσκεψη Μαγαζί με εργαλεία.

Εβδομάδα 3

Εργαστήριο κηπουρικής

Mεταφύτευση νεαρών φυταρίων. (τα φυτά έχουν αγορασθεί από την τοπική αγορά)

Γλώσσα Λέξεις
Κοινωνική αγωγή

Κανόνες συμπεριφοράς και διεκπεραίωση συναλλαγών στα πλαίσια της αγοράς. Ο ρόλος του πωλητή και του αγοραστή.

Δραστηριότητα Εικονική αγορά / παιχνίδι ρόλων.

Εβδομάδα 4

Εργαστήριο κηπουρικής Επιμέλεια σπορείου και θερμοκηπίου.
Γλώσσα Επανάληψη ? εμπέδωση: γράμματα, συλλαβές, λέξεις.
Κοινωνική αγωγή

Κανόνες συμπεριφοράς και διεκπεραίωση συναλλαγών στα πλαίσια της αγοράς. Ο ρόλος του πωλητή και του αγοραστή.

Επίσκεψη-δραστηριότητα

-

Εβδομάδα 5

Εργαστήριο κηπουρικής Επιμέλεια σπορείου και θερμοκηπίου.
Γλώσσα Ενικός ? πληθυντικός αριθμός.
Κοινωνική αγωγή

Κανόνες συμπεριφοράς και διεκπεραίωση συναλλαγών στα πλαίσια της αγοράς. Ο ρόλος του πωλητή και του αγοραστή.

Δραστηριότητα Εικονική αγορά/ παιχνίδι ρόλων.

Εβδομάδα 6

Εργαστήριο κηπουρικής

Μεταφύτευση φυταρίων στην τελική τους θέση. (τα φυτά προέρχονται από τα σπορεία που επιμελήθηκαν οι μαθητές)

Γλώσσα Γένη.
Κοινωνική αγωγή

Μαθαίνω που μπορώ να αγοράσω τα υλικά για μια χωριάτικη σαλάτα.

Επίσκεψη-δραστηριότητα

-

Εβδομάδα 7

Εργαστήριο κηπουρικής

Καλλιεργητικές φροντίδες.

Γλώσσα Μέρη του λόγου (άρθρο, ουσιαστικό, ρήμα, επίθετο).
Κοινωνική αγωγή

Μαθαίνω που μπορώ να αγοράσω τα υλικά για μια χωριάτικη σαλάτα.

Επίσκεψη-δραστηριότητα -

Εβδομάδα 8

Εργαστήριο κηπουρικής Καλλιεργητικές φροντίδες.
Γλώσσα

Παραγωγή λόγου (γραπτά ή προφορικά): πρόταση με
νόημα.

Κοινωνική αγωγή

Μαθαίνω από πού μπορώ να αγοράσω τα υλικά για μια χωριάτικη σαλάτα.

Επίσκεψη-δραστηριότητα -

Εβδομάδα 9

Εργαστήριο κηπουρικής Καλλιεργητικές φροντίδες.
Γλώσσα

Παραγωγή λόγου (γραπτά ή προφορικά).

Κοινωνική αγωγή

Μαθαίνω από πού μπορώ να αγοράσω τα υλικά για μια χωριάτικη σαλάτα.

Γνωρίζω το φυσικό περιβάλλον. Επικοινωνία με
παραγωγό ελιάς.

Επίσκεψη-δραστηριότητα Σε ελαιώνα. Συνέντευξη από τον παραγωγό.

Εβδομάδα 10

Εργαστήριο κηπουρικής Καλλιεργητικές φροντίδες.
Γλώσσα

Παραγωγή λόγου (γραπτά ή προφορικά). Κατανόηση κειμένου.

Κοινωνική αγωγή

Μαθαίνω από που μπορώ να αγοράσω τα οικιακά σκεύη για την παρασκευή μιας χωριάτικης σαλάτας.

Επίσκεψη-δραστηριότητα

-

Εβδομάδα 11

Εργαστήριο κηπουρικής Καλλιεργητικές φροντίδες και συγκομιδή.
Γλώσσα

Παραγωγή λόγου (γραπτά ή προφορικά). Κατανόηση κειμένου.

Κοινωνική αγωγή

Στην υπεραγορά. Αγορά όλων των υλικών μιας
χωριάτικης σαλάτας και παρασκευή αυτής.

Δραστηριότητα

Στην υπεραγορά. Αγορά όλων των υλικών μιας
χωριάτικης σαλάτας και παρασκευή αυτής.

Εβδομάδα 12

Εργαστήριο κηπουρικής Καλλιεργητικές φροντίδες και συγκομιδή.
Γλώσσα

Παραγωγή λόγου (γραπτά ή προφορικά). Κατανόηση κειμένου.

Κοινωνική αγωγή

Προσκαλώ σε γεύμα γονείς και φίλους.

Δραστηριότητα

Συγκομιδή, παρασκευή σαλάτας. Γιορτή.

Λ) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση σχεδιάστηκε με βάση την παρατήρηση και μέσα από φύλλα εργασίας.
Εκτός από μία περιγραφική συνολική έκθεση αξιολόγησης, ο κάθε μαθητής έχει κι έναν εβδομαδιαίο ατομικό φάκελο αξιολόγησης, στον οποίο καταγράφεται συστηματικά η πρόοδός του μέσα από την ανάλυση των στόχων, έτσι ώστε, όταν κρίνεται απαραίτητο, οι στόχοι να επαναπροσδιορίζονται και να τροποποιούνται.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Χρηστάκης Κ. (2002), Διδακτική προσέγγιση παιδιών και νέων με μέτριες και σοβαρές δυσκολίες μάθησης. Αθήνα : Ατραπός.
  2. Βάμβουκας Μ. (2004), Θέματα Ψυχοπαιδαγωγικής της Ανάγνωσης. Αθήνα: Ατραπός.
  3. Καραπέτσας Α. (1988), Νευροψυχολογία του αναπτυσσόμενου ανθρώπου.
    Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
  4. Φλωράτου Μ. (2005), Μαθησιακές δυσκολίες και όχι τεμπελιά. Διδακτικά προγράμματα για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολείο και στο σπίτι σε: ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία. Αθήνα : Οδυσσέας.
  5. Halliwell M. (2003), Supporting children with Special Educational Needs.
    London: David Fulton.
  6. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, «Έλα να γράψουμε». Αθήνα: ΟΕΔΒ.
  7. Βογινδρούκας Ι., Sherratt D. (2005), Οδηγός Εκπαίδευσης παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Αθήνα: Ταξιδευτής.
  8. Κωνσταντινίδου Μ. (2005), Αγαπώ ό,τι καταλαβαίνω. Αθήνα: Γρηγόρης.
  9. Καραγιάννης Β. (2005), Διορθωτική αγωγή και επανάληψη. Ασκήσεις πρώτης ανάγνωσης και γραφής. Αθήνα: Πατάκης.
  10. Στρωματάς Ν. (1992), Αρχίζω να γράφω και να διαβάζω. Αθήνα: Άγκυρα.
  11. Τριβιζάς Ε. (2005), Διακοπές στο νησί των πυροτεχνημάτων. Αθήνα: Πατάκης.
  12. Πολυχρονοπούλου Στ. (1998), Νοητική Υστέρηση. Αθήνα.
  13. Ματσαγγούρας Η. (2000), Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
  14. ΥΠ.Ε.Π.Θ.- Π.Ι. (1996), Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (Π.Δ. 301, ΦΕΚ 208/29.8.1996, τ.Α?).
  15. Θανόπουλος Θ. (2005), Εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτικές ανάγκες. Αθήνα: Ατραπός.
  16. Farrell P. (1997), Teaching pupils with Learning Difficulties. Strategies and Solutions.
    London: Cassell.

Συντονιστές προγράμματος :

  1. Τόπη Ευαγγελία, κοινωνιολόγος,
  2. Γεωργούλη Καλλιόπη, φιλόλογος,
  3. Χριστόπουλος Αθανάσιος, τεχνολόγος γεωπόνος.
 
"Το δέντρο στην τέχνη. Αισθητική παρέμβαση στον χώρο του σχολείου."(περιβαλλοντική εκπαίδευση) PDF Εκτύπωση E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Πέμπτη, 22 Απρίλιος 2010 18:24

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Α) ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Τύπος σχολείου : Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
Πόλη : Γενισέα, Δήμος Βιστωνίδας
Σχολικό έτος : 2006-2007

Β) ΘΕΜΑ
«Το δέντρο στην τέχνη. Αισθητική παρέμβαση στον χώρο του σχολείου.»

Γ) ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ

  • Ανάπτυξη ατομικών, κοινωνικών και σχολικών δεξιοτήτων.
  • Συνάφεια με τα γνωστικά αντικείμενα του Π.Δ. 301/1996.
  • Δημιουργικές δραστηριότητες.
  • Γνωριμία με τα δέντρα του σχολείου.
  • Προεπαγγελματική ετοιμότητα.

Δ) ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ

  • Ψυχοκινητικοί : ανάπτυξη αδρής, λεπτής κινητικότητας, οπτικής διάκρισης.
  • Συναισθηματικοί : τόνωση αυτοεκτίμησης, ανάπτυξη σχέσεων αλληλεπίδρασης (συνεργάζονται, δείχνουν αλληλεγγύη, ανάπτυξη συναισθήματος ευθύνης), κοινωνική δραστηριοποίηση.
  • Καλλιτεχνικοί : χρωματογνωσία-λεπτή κινητικότητα, γνώση των υλικών κεραμικής και των τεχνικών κατασκευής, λήψη αποφάσεων σχετικά μα την καλλιτεχνική δημιουργία.
  • Γλωσσικοί : εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με λέξεις που προέρχονται από τη λέξη δέντρο, παραγωγή λόγου, αφήγηση.
  • Άλλοι στόχοι : απόκτηση περιβαλλοντικής και οικολογικής συνείδησης, γνωριμία με τα μέρη των δέντρων και τις ωφέλειες τους, συνέπειες της ασύστολης χρήσης λιπασμάτων-φυτοφαρμάκων.

Ε) ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΣΗΣΗΣ ? ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Δεκέμβριος 2006:

  • ανάλυση του προγράμματος στις ομάδες εργασίας.
  • Διάλογος σχετικά με τα δέντρα, ωφέλειες, χρήση φυτοφαρμάκων.
  • Κατασκευή γύψινου καλουπιού, βάσης δέντρου καθώς και φύλλων.

Ιανουάριος- Φεβρουάριος 2007 :

  • Κατασκευή δέντρων από πηλό με ποικίλες τεχνικές.
  • Σταδιακή συλλογή και αποξήρανση φύλλων για παραγωγή φυτολογίου.
  • Επίσκεψη στην Ακαδημία Παιδικής Τέχνης.

Μάρτιος 2007 :

  • Ζωγραφική σε κεραμικά πιάτα.
  • Συνέντευξη του διευθυντή δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης και αποχέτευσης δήμου Βιστωνίδας.
  • Επίσκεψη στο τοπικό ανθοπωλείο και συλλογή φύλλων.

Απρίλιος 2007 :

  • Ανάρτηση ταμπλό με τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο.
  • Αισθητική παρέμβαση με τοποθέτηση επιτοίχιων δέντρων που δημιουργήθηκαν στο εργαστήριο κεραμικής.
  • Κατασκευή φυτολογίων.

Μάιος 2007 :

  • Παρουσίαση της εργασίας.

ΣΤ) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

  • Ανάπτυξη ομαδικών δραστηριοτήτων και καλλιτεχνικών δράσεων.
  • Τεχνική της υπόδειξης ( πρακτική και φραστική) καθώς και πρακτική ενασχόληση των μαθητών στο εργαστήριο κεραμικής, κατασκευή δέντρων, ζωγραφική σε πιάτα.
  • Επισκέψεις : Κ.Π.Ε. Παρανεστίου, Μουσείο και Ακαδημία Παιδικής Τέχνης, Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Δήμου Βιστωνίδας.

Ζ) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ? ΦΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

Αρχική αξιολόγηση : με ημιδομημένη συνέντευξη για την εκπαιδευτική αξιολόγηση των παιδιών, για την επιλογή δραστηριοτήτων, και για τις προσδοκίες τους από το πρόγραμμα.
Διαμορφωτική αξιολόγηση : με παρατήρηση των μαθητών θα αξιολογείται η ανάπτυξη συνεργασίας και η βελτίωση των ατομικών και κοινωνικών τους δεξιοτήτων.
Τελική αξιολόγηση : με ημιδομημένη συνέντευξη για την εξαγωγή συμπερασμάτων όσον αφορά την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων, την καλλιτεχνική ανάπτυξη των μαθητών και αλλά και την κοινωνική προσαρμογή τους.

Η) ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

  • Να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση.
  • Να υπάρχει άμβλυνση προκαταλήψεων σχετικά με την ειδική αγωγή.
  • Να τονωθεί η αυτοαποτελεσματικότητα και να ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση.
  • Να δραστηριοποιηθούν κοινωνικά μέσα από τις επισκέψεις και την κοινωνική δημιουργία, ώστε να απεγκλωβιστούν από τον χώρο του σπιτιού.
  • Να ενισχυθεί το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.

Συντονιστές προγράμματος :

  • Μακρή Γαρυφαλλιά, κεραμίστρια,
  • Χριστόπουλος Αθανάσιος, τεχνολόγος γεωπόνος,
  • Γεωργούλη Καλλιόπη, φιλόλογος.

Ευχαριστούμε θερμά :

  • Τον δήμο Βιστωνίδας για την διάθεση του δημοτικού λεωφορείου.
  • Την κυρία Μαυρογένη Λίτα, πρόεδρο της Ακαδημίας και του Μουσείου Παιδικής τέχνης.
  • Τους υπεύθυνους του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Παρανεστίου
  • Τον Διευθυντή της Δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης και αποχέτευσης του δήμου Βιστωνίδας
  • Την κυρία Γεωργαντά Παρασκευή, υπεύθυνη του γραφείου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για το νομό Ξάνθης
  • Τον Διευθυντή Γυμνασίου Γενισέας, κύριο Μαντουλίδη Ιωάννη και
  • Τον Διευθυντή του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ξάνθης , κύριο Βλάχο Γρηγόριο.

Η συνδρομή τους ήταν σημαντική για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος.

 
« ΈναρξηΠροηγούμενο123456ΕπόμενοΤέλος »

Σελίδα 6 από 6

Search

Δημιουργία site

Η ιστοσελίδα του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ξάνθης δημιουργήθηκε και ενημερώνεται αφιλοκερδώς από συνάδελφο εκπαιδευτικό ΠΕ19.

ΕΣΠΑ 2014-2020